Kerstgedachte

17 december 2012 - Accra, Ghana

Vrienden en familie! Ik wil even de aandacht vragen voor het volgende: Onze housemaid genaamd Martha. In Ghana is het traditie om een groot feest (1 week lang) te organiseren omtrent het overlijden van een dierbare. Door het gebrek aan geld heeft het 6!!!!!!!!!!!!!! jaar moeten duren voordat de begrafenis van haar vader eindelijk kan plaatsvinden, in januari is het eindelijk zover.

Maar nu zit het zo; Martha's moeder is al lang geleden overleden en ze verdiend Martha omgerekend €0.10 per uur. Dit geld gaat onder andere naar haar jongere zusje en broertje zodat zij naar school toe kunnen. Omgerekend heeft zij in vier maanden tijd zo'n €80,- gespaard, zelfs voor Ghanese standaard een extreem mager bedrag. Omdat Martha de jongste dochter is van haar vader is zij verplicht aan traditie, om een koe of een geit mee te nemen. De reiskosten naar haar geboortedorp, geld voor eten+onderdak en een geit gaan haar zo'n 160/200 euro kosten. Ik sprak 2 dagen geleden met haar en ze vertelde in tranen dat zij er serieus over na zat te denken om niet te gaan, omdat het grote schande zou zijn voor de familie als zij geen geit zou meenemen.

Mijn oproep aan jullie is dan ook eenvoudig:
Was je al van plan om geld te doneren aan een goed doel of heeft dit verhaal je tot denken gezet, dan vraag ik je om een klein bedrag over te maken, zodat we samen Martha kunnen helpen (Veel handen maken licht werk). Het mooiste is dat je meteen direct resultaat ziet van jouw gedoneerd geld en zeker weet dat alles terecht komt bij de persoon die het nodig heeft, dus niet bij de graaiers aan de top van bepaalde organisaties!

Heb je interesse om geld te doneren, stuur mij dan een berichtje zodat ik mijn rekening nr. kan doorgeven. Het geld zal natuurlijk allemaal bij Martha terecht komen en mocht er meer als €120 gedoneerd worden, zal de rest worden geschonken aan het Osu Boys remand centre (een soort jongensgevangenis).

Alvast ontzettend bedankt allemaal!